ATI HD 3870 (10 jaar later)

Door JVRadeon op zaterdag 1 juli 2017 13:09 - Reacties (6)
Categorieën: Hardware, Videokaarten, Views: 2.638

Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat de ATI Radeon HD 3850 en HD 3870 werden gelanceerd. Niet echt sneller dan hun voorganger, de HD 2900 XT, was de GPU van deze kaarten gebaseerd op de RV670 chip welke werd geproduceerd op een 55nm productieproces. De RV 670 chip is in de basis niets meer dan een geoptimaliseerde RV600 chip waar de HD 2900 XT gebruik van maakt. Het grootste verschil is dat de RV600 nog geproduceerd werd op 80nm. Dit verschil maakte het voor de nieuwere 3850 en 3870 mogelijk om dezelfde prestaties te halen voor een veel lagere prijs en met een stuk lager stroomverbruik.

Ter illustratie het verschil tussen de twee chips:
https://tweakers.net/ext/f/nzGKRL5lILAN2dX0iZF8JXjY/full.png

Andere leuke toevoegingen waren:
  • DirectX 10.1 tegenover 10.0
  • Pixel/Vertex shader versie 4.1 tegenover 4.0
  • De ondersteuning voor H.264 en VC-1 video codecs
Verder zijn dit een paar van de weinige kaarten die er bestaan met GDDR4 geheugen aan boord (Al waren er ook uitvoeringen met GDDR3). Omdat dit in de praktijk eigenlijk weinig voordeel bood tegenover GDDR3, en het efficiëntere GDDR5 ook al voor de deur stond, is GDDR4 eigenlijk nooit echt goed van de grond gekomen.

Het was te merken dat Nvidia de hete adem voelde toen ATI deze nieuwe kaarten lanceerde, Nvidia was namelijk aardig aan top met hun 8000 series. Toen ATI hetzelfde kon bieden voor een lagere prijs (al kon ATI aan de 8800 GTX Ultra moeilijk tippen) zag je in de loop van tijd Nvidia's kaarten ook wat in prijs zakken. Niet meer dan logisch. De kaarten van beide producenten gaven toen best veel waar voor hun geld. Ook voordat de 3800 series uitkwam had je met de 8000 series al erg goede kaarten voor de prijs.

Maar ja, wat moet je nu met zo'n kaart in 2017, is hij nog geschikt voor simpele taken? En hoe zit het met games? Laten we dat eens gaan testen.

Het testsysteem:
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition
1Gigabyte GA-890GPA-UD3H
1Sapphire Toxic HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM
1Corsair Dominator CMP16GX3M4X1866C9
1Antec VPF Series 450W
1Lite-On S900 256GB

De kaart:
Sapphire Toxic HD 3870 GDDR4

Hoewel we hier te maken hebben met een wat ouder platform, zal het systeem geen bottleneck vormen voor de videokaart.

AMD biedt voor Windows 10 geen drivers meer aan op hun site. Alleen via Windows update kan de laatste driver nog worden opgehaald.

Het testen
YouTube
Om te beginnen iets heel simpels: YouTube video's bekijken. In 2007 had YouTube nog geen ondersteuning voor zelfs 720p video's, dus het kan interessant zijn om te zien hoe deze kaart om gaat met video's van deze kwaliteit en hoger.

De resultaten
https://tweakers.net/ext/f/a01AaLVkZoGJnGJoMRfV6KuY/full.png
Deze kaarten zijn nog prima in staat om 4K video's te bekijken wanneer je niet wordt tegengehouden door de CPU.

Hierboven had ik het erover dat het systeem geen bottleneck zal vormen voor de kaarten. Echter bij 4k 60fps video's bleek de CPU toch echt voor haperingen te zorgen met zijn 4 cores tegen de 100% aan. Dit komt omdat YouTube's videospeler standaard geen hardware matige encoding gebruikt. Dit is echter wel te forceren met bijvoorbeeld de Chrome plugin H264ify. Dit verlaagde de CPU load naar zo'n 80-90% waardoor de haperingen waren verdwenen :).

Games
Aangezien deze kaart geen DirectX11 en 12 ondersteunt, zitten we vast aan het testen van wat oudere titels, maar toch ook weer niet al te oud, zoals bijvoorbeeld Rocket League.

Alle games zijn zowel getest met een resolutie van 1920x1080 als 1440x900. Dit, omdat 1920x1080 tegenwoordig toch wel de standaard is. Maar aangezien deze resolutie misschien toch wat hoog gegrepen is voor de 3870 heb ik dezelfde benchmarks ook gedraaid op 1440x900, een resolutie die meer past bij de tijd waarin deze kaart uitkwam. De settings waarop is getest staan in de grafieken.

Zowel de gemiddelde framerate, alsmede de frametimes vertaald naar fps (1% lows en 0.1% lows) zijn meegenomen in de grafieken. Voor games zonder built-in benchmark is het resultaat dat je ziet genomen over 90 seconden speeltijd. Bij games met een built-in benchmark is de tijd aangehouden hoe lang de benchmark duurt.

De resultaten
Rocket League Ati Radeon HD 3870
Rocket League heb ik getest met High Render quality met de rest van de settings uit of op het laagste. De High Render quality is, omdat wanneer je deze lager zet het beeld gewoon wazig wordt en dat is niet echt een fijne ervaring in dit spel. Zo ziet dit spel er bijvoorbeeld beter uit op een resolutie van 1440x900 met een High Render quality, dan op 19201080 met medium of low Render quality. Maar goed, op 1440x900 is dit spel erg goed te spelen en voelt het best vloeiend aan. Op 1920x1080 zijn de framerates ook nog wel aardig, maar de input-lag wordt hier dermate verhoogd dat alles zeer merkbaar gewoon later reageert. Hierdoor heb je dus een erg groot nadeel tegenover andere spelers.

Tomb Raider 2013 Ati Radeon HD 3870
Alle bovenstaande settings zijn in deze game best speelbaar. Ook hier is op 1920x1080 (en ook op 1440x900 Normal settings) een klein beetje input-lag, maar niet zo erg en in een game als deze is dat sowieso minder erg.

Bioshock Infinite Ati Radeon HD 3870
Prima speelbaar op beide resoluties en Very Low. Medium gaat wat lastiger, maar dat is in dit spel ook meteen 2 stappen hoger.

CS:GO Ati Radeon HD 3870
CS:GO, een spel dat eigenlijk gewoon erg goed speelbaar is, ondanks dat de de 1% en 0.1% resultaten dat tegenspreken. Voor deze resultaten heb ik deze FPS Benchmark uit de Steam Workshop gedraaid:
http://steamcommunity.com...ils/?l=dutch&id=500334237

De reden waarom de 1% en 0.1% lows zo slecht zijn, is omdat je in deze benchmark op 2 plekken door weet ik het hoeveel smoke-grenades in elkaar gepropt heen gaat, wat voor dikke frame-drops zorgde. In de echte game zul je dit eigenlijk nauwelijks tot niet tegenkomen. Deze benchmark is dus in principe gericht op de gemiddelde frame-rate en geeft eigenlijk niet echt een goede indicatie voor de slechtste frametimes die te behalen zijn tijdens het spelen.

Just Cause 2 Ati Radeon HD 3870
Prima speelbaar.

Metro 2033 Ati Radeon HD 3870
Metro 2033 is niet echt heel lekker speelbaar met vele haperingen en frame-drops. Deze game is alweer uit 2010, maar was voor die tijd een behoorlijk zware game.

De moeite waard?
De laatste periode heb ik meerdere van deze kaartjes via V&A gekocht voor gemiddeld minder dan €5,- per stuk. En ja, voor die prijs zijn het echt nog wel prima kaartjes! Zeker als je een ouder systeem hebt met geen of een zwakke iGPU kun je best een flinke boost krijgen in game-prestaties.

Een paar nadelen zijn dat natuurlijk DirectX 11/12 en andere modernere features niet worden ondersteund en dat videokaarten van 10 jaar terug in idle niet echt zuinig zijn qua stroomverbruik. Maar goed, een dergelijk kaartje stop je natuurlijk in een wat oudere pc welke misschien toch al niet zo geschikt meer is voor de nieuwste taken. Maar al met al lijken ze nog wel zo hun plekje te hebben :).